Loop je op zaterdag door de stad, dan struikel je over de donateurs-voor-goede-doelen-zoekers, kranten-abonnement-verkopers en andere reclame-meisjes en -jongens.
Afgelopen zaterdag was het weer flink raak. Gelukkig ben ik er als bewoner van de binnenstad handig in geworden langs al die verkopers te slalommen en uit te stralen dat ik niet wil worden aangesproken. Meestal ontspring ik daardoor de dans.
Zaterdag werd er vooral veel uitgedeeld. Op drie plekken in de winkelstraat stonden jongens en meisjes in opvallende kleding nieuwe drankjes uit te delen. Het was druk. Gratis doet het altijd goed.
De prullenbakken in de straat zaten binnen de kortste keren overvol. Daar kon geen leeg blikje meer bij. Mensen zetten hun blikjes óp de prullenbakken. De eerste laag op de prullenbak was snel vol.
Een paar meisjes begonnen geconcentreerd aan de tweede laag en zetten hun blikjes zó neer dat het een stabiel geheel werd. Hun voorbeeld vond snel navolging.
Zo ontstond spontane kunst, gestapelde blikjes op de prullenbakken.