Je ziet ze ineens overal. Van die stoplichten buiten bij de kapper. Is het stoplicht groen, dan kun je zo naar binnen stappen en ben je meteen aan de beurt. Bij oranje kun je vandaag nog terecht en bij rood zit de kapper vol voor vandaag.
Eigenlijk hoef je dat niet uit te leggen. Wat een stoplicht betekent weet iedereen. Een leuk idee om dat te gaan toepassen op kapperszaken en zo de klantenstroom te “managen”. Als klant weet je precies waar je aan toe bent. Heb je geen zin om te wachten, dan loop je gewoon door en kom je terug als het stoplicht groen is. En het scheelt de kapper tijd, die hoeft niet steeds te zeggen “nee, vandaag lukt het niet meer, maar…”.
Het stoplicht heet officieel het “kappersstoplicht”. Het is ontwikkeld door een kapper die op afspraak werkte en zich afvroeg hoe hij de concurrentie aan moest gaan met kappers waar je zonder afspraak kon binnenlopen. Blijkbaar slaat het aan, ik heb zelfs al een slimme kapper gezien die een stoplicht op zijn site heeft.
Ik heb het nog niet gezien bij andere zaken dan kapsalons. De naam “kappersstoplicht” moedigt ook niet aan om het voor andere doeleinden te gebruiken. Toch kun je je voorstellen allerlei winkels baat zouden kunnen hebben bij zo’n stoplicht.
Zo kan het stoplicht een wachttijd aangeven: korter dan x minuten, tussen x en x minuten, langer dan x minuten. Met één oogopslag zie je dan of het druk is bij de bakker, of de paskamers vrij zijn bij de H&M en of je beter een andere keer naar de Hema kunt gaan.
Wat mij betreft dan wel graag zo’n stoplicht op een website. Dan kan ik vóór ik de deur uitga kijken of het zin heeft nú naar de kapper, naar de Hema of naar de H&M te gaan.